1400-tal, handsydd

Här är den allra mest seriösa klänning jag har gjort hittills, inklusive 1700-talsklänningen!
BildBild
Helt handsydd i ylle, med enbart lintråd (vaxad). Snörhålens partier är förstärkta med tre lager linne, snöret är ett påtat linsnöre jag köpt i en butik (Hem & Hobby Skövde). Den är nu färdig så när som på att tajta till ärmarna lite mer och eventuellt i midjan också, de hade snortajta kläder de sena medeltidsdamerna! Jag skall sy en vit undersärk till denna också. Hatten kommer från marknaden på Tyresö Medeltidsdagar. För första gången kan jag även presentera en bild på en historisk förlaga till min klänning:
Bild (Enligt http://liljekonvaljemo.wordpress.com/category/somnad/page/2/ är bilden ”en altartavla från slottet i Santa Coloma de Queralt (Spanien) daterad till omkring 1360”.) Klänningen är skarvad på grund av ett fail när jag var för snabb att klippa ut de rutiga bitarna och således fick för lite tyg kvar. Men det gjorde man ju förr också då tyg var så dyrt! Denna kommer ni troligtvis att se mig i på Medeltidsveckan på Gotland 2014.

Lämna en kommentar